Молитвы на церковнославянском. канон молебный пресвятой богородице

Канон ко Пресвятой Богородице

Молебный канон читается не только в дни подготовки ко Причастию. К нему обращаются также в сложные жизненные периоды, во время уныния и печали. Богородица как любящая Мать всех христиан всегда слышит обращенные к ней искренние молитвы и помогает в печалях и бедах.

Канон состоит из песен (чаще 9-ти или 8-ми), связанных непосредственно между собой общей тематикой. Так, канон Андрея Критского содержит примеры из Священного Писания. Текст последовательно повествует о великих грехопадениях и великих духовных подвигах ветхозаветных людей и пророков.

Эта связь песней четко прослеживается в каноне, читаемом во вторник. В нем повествуется, до каких глубин человек может пасть и до каких высот вознестись (песнь 6-я и 7-я). Каждая песнь состоит из ирмоса (первая составляющая канона, которая связывает повествование с тропарями) и тропарей (краткое песнопение, излагающее суть праздника или прославляющее Бога и святых). Читается на богослужениях: во время утрени, повечерия, молебна и панихиды.

Так, например, канон воскресной утрени в отношении ирмосов и тропарей состоит из 4 частей. Он слагается обычно из 4 канонов: воскресного, Крестовоскресного, Богородичного и рядового минейного, из которых только первый с ирмосом. 

Канон может входить в келейное молитвенное правило. Чаще всего читаются Канон покаянный ко Господу нашему Иисусу Христу, молебный канон ко Пресвятой Богородице и канон Ангелу Хранителю. Именно эти каноны, как составляющая часть подготовки ко Причастию, используются в молитвенном правиле.

Песнь 6

Ирмос: Молитву пролию ко Господу, и Тому
возвещу печали моя, яко зол душа моя исполнися, и живот
мой аду приближися, и молюся яко Иона: от тли, Боже,
возведи мя.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Смерти и тли яко спасл есть, Сам Ся
издав смерти, тлением и смертию мое естество ято бывшее,
Дево, моли Господа и Сына Твоего, врагов злодействия мя
избавити.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Предстательницу Тя живота веем и
хранительницу тверду, Дево, и напастей решащу молвы, и
налоги бесов отгоняющу; и молюся всегда, от тли страстей
моих избавити мя.

Слава:

Яко стену прибежища стяжахом, и души
всесовершенное спасение, и пространство в скорбех,
Отроковице, и просвещением Твоим присно радуемся: о
Владычице, и ныне нас от страстей и бед спаси.

И ныне:

На одре ныне немощствуяй лежу, и несть
исцеления плоти моей; но, Бога и Спаса миру и Избавителя
недугов рождшая, Тебе молюся, Благой: от тли недуг
возстави мя.

Тому — Ему. Исполнися — наполнилась.
Живот мой аду приближися — жизнь моя приблизилась к аду.
От тли — от погибели. Смерти и тли яко спасл есть — так
как Ты спас от смерти и погибели. Издав — предав.
Ято
бывшее
— объятое. Врагов злодействия — здесь: от
злодейства врагов (под врагами подразумеваются духи
злобы, демоны). Предстательницу Тя живота веем — знаю,
что Ты заступница жизни (веем -знаю, ведаю). Напастей решащу молвы — (что Ты) освобождаешь от волнения
искушений (молва — смятение, беспокойство; решати -разрешати — развязывать, освобождать;
напасть
нападение; здесь: нападение бесовское, искушение).
Налоги — нападения (ср. слово налегать). От тли — от
погибели. Яко стену прибежища стяжахом — мы получили
(Тебя) как стену, за которой укрываемся (стена прибежища
— та крепостная, городская стена, за которой скрываются
люди во время нападений и осады). Пространства
простор. Просвещением Твоим присно радуемся — всегда
радуемся Твоему свету (просвещением Твоим — дательный
падеж множественного числа: сияниям Твоего света; присно
— всегда). Несть — нет. Недуг — недугов (родит. падеж
мн. числа).

Песнь 9

Ирмос: Честне́йшую Херуви́м и сла́внейшую без
сравне́ния Серафи́м, без истле́ния Бо́га Сло́ва
ро́ждшую, су́щую Богоро́дицу Тя велича́ем.

Припев: Ми́лостиве
Го́споди, услы́ши моли́тву раб Твои́х, моля́щихся Тебе́.

Приими́ мольбы́ я́ко Бла́га, к Тебе́ прибега́ющих, и
хода́таица нам бу́ди. Предста́ни, Госпоже́, и боле́зни
разреши́, я́ко Ма́ти, мо́жеши бо вся, Влады́чице.
Ми́лостиве Го́споди, услы́ши моли́тву раб Твои́х,
моля́щихся Тебе́. Созда́л еси́ сих, Сы́не, рука́ми, и
воздви́гл еси́ уме́рших, и препита́л еси́ Свои́м Те́лом.
Ма́терь же Тя от сих па́че естества́ соде́ла пра́ведну.
Его́же ра́ди приими́ ми, Сло́ве, мольбу́. До́лжное
творя́, Ма́ти ны́не про́сиши ми́лости. Не́киим спеши́ши
е́же от мене́, недосто́йни си человеколю́бия вся́каго,
Боже́ственному милосе́рдию солга́вше.

Ми́лостиве
Го́споди, услы́ши моли́тву раб Твои́х, моля́щихся Тебе́.
Вем се, Влады́ко и Сы́не, но раска́явшеся, ны́не
припа́дают, я́коже зри́ши, пла́чут и рыда́ют,
растерза́ются вси. Не терплю́ утро́бою,сих наказа́ния.

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу.

Зна́ют, Ма́ти, и я́звы чу́вствуют ны́не,
прелага́ют же ся зле. Аз же Тебе́ благода́ть сию
человеколю́бне, ны́не обы́чно я́ко Ма́тери да́рую.

И ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Богородичен: Па́че сло́ва, Сло́ве, вся Твоя́, воплоще́ние и
страда́ние, и обоже́ние стра́шное. Бога́тство вели́кое,
о́бщаго покая́ния, и́хже ра́ди поклоня́емся Сы́ну,
сла́ве Твое́й.

Тропарь

Молитвенница теплая и стена неприступная, милости источник, миру прибежище! Мы усердно взываем к Тебе: Богородица-Владычица, поспеши и избавь нас от бед, единая скорая защитница!

Песнь 4

Ирмос: Услышав, Господи, о таинстве Твоего промышления, я вник в дела Твои, и прославляю Твое Божество.

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Страстей моих волнение и бурю моих грехов усмири, родившая кормчего — Господа, Богоневеста.

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Милосердия Твоего бездну подай мне, взывающему, Родившая Милосердного и Спасителя всех, воспевающих Тебя.

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Наслаждаясь, Пречистая, Твоими дарами, благодарственную песнь воспеваeм Тебе, признавая Тебя Богоматерью.

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу: В немощи лежащему на одре болезни, как любящая оказывать добро, помоги мне, Богородица единая — Приснодева!

И ныне, и присно, и во веки веков. Аминь: Надежную опору и непоколебимую стену спасения имея в Тебе, всеми воспеваемая, мы избавляемся от всякой беды.

Песнь 5

Ирмос: Просвети нас повеленьями Твоими, Господи, и Твоей высокой десницей подай нам Твое умиротворение, Человеколюбец.

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Наполни, Чистая, весельем сердце мое, Твою чистую давая мне радость, родившая Виновника радости.

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Избавь нас от бед, Богородица чистая, вечное родившая Избавление, и мир, всякий ум превосходящий.

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу: Рассей туман грехов моих, Богоневеста, лучами Твоего блеска, Свет родившая Божественный и вечный.

И ныне, и присно, и во веки веков. Аминь: Исцели, Чистая, души моей немощи, удостоив меня Твоего посещения, и здравие Твоими молитвами пошли мне.

Песнь 6

Ирмос: Молитву изолью к Господу и поведаю Ему мои печали, ибо душа моя злом наполнилась, и жизнь моя к аду приблизилась. Я же молюсь, как Иона: от погибели, Боже, спаси меня!

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Чтобы от гибели и смерти спасти мое существо, поврежденное тлением, Сам предал Себя на смерть; Дева, моли Сына Своего, как Господа, избавить меня от злодейства врагов.

Пресвятая Богородица, спаси нас!

Защитницей и твердой хранительницей жизни знаю Тебя, Дева, рассеивающей тучу искушений и отгоняющей нападения бесов; и потому всегда молю Тебя от моих гибельных страстей избавить меня.

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу: Стену для укрытия, надежду спасения души и утешение в скорбях имея в Тебе, Отроковица, свету Твоему мы всегда радуемся. О, Владычица, и ныне нас от страстей и бед спаси.

И ныне, и присно, и во веки веков. Аминь: На одре ныне в немощи лежу, и нет исцеления плоти моей. Но Бога, Спасителя мира и Исцелителя недугов родившую, молю Тебя Милостивую: от губительных недугов восставь меня.

Таинство Покаяния

Православная Церковь учит, что к Таинству Причащения каждый христианин должен подходить подготовленным. Для этого необходимо очистить свою совесть и молитвенно настроиться. Поэтому исповедь дополняет каноны ко Святому Причащению. Покаяние является спасительным мостом, брошенным над пропастью греха, которая отделяет людей от Бога.

Через Таинство Покаяния (Исповедь) верующие христиане, открыв свои прегрешения священнику, получают прощение грехов от Иисуса Христа. Священники получили такое право прощать грехи от самих апостолов. Те, в свою очередь, приняли власть отпускать грехи от Господа (Евангелие от Иоанна, 20:22-23).

Что такое канон

Канон — слово с множеством значений даже в рамках православной традиции. Но в нашем случае подразумевается гимнографический канон. Это молитвенное песнопение. Оно бывает двух видов:

прославление святого, ангела или Всевышнего;
рассказывает о каком-то важном для христианства событии.

Хотя канон — это цельное произведение, состоит оно из мелких частей — песен. Чаще всего их девять.

Вторую песнь чаще всего в каноне пропускают. Дело в том, что традиционно она побуждает к покаянию и уместна по настроению в дни Великого поста. Поэтому используют эту песнь лишь в некоторых канонах. Например, в Постной Триоди.

В канон входят тропари, псалмы, молитвы и др. Коротко разберём значимые термины.

  • Ирмос — это фрагмент в начале каждой песни. Он указывает на ветхозаветный прообраз текста, а также выступает стилистическим образцом для последующей песни.
  • Тропарь — это короткое песнопение. Оно тоже носит гимновый характер и обычно приурочено к какому-либо церковному празднику. А может и просто прославлять святого, ангела или Господа. В церковной традиции есть правила исполнения тропаря, но в домашней молитве его принято просто читать.

Когда речь идёт о каноне, то тропарем называют строфы, которые в нём содержатся. Последний тропарь обычно прославляет Богородицу.

Тропарь отличаются от других текстов ещё и тем, что он не взят из Писания, как, например, псалмы.

  • Псалом — это песнопение, которое взято из Псалтыри.
  • Седален — песнопение, при исполнении которого нужно сесть. В прошлом было распространено и приходилось на третью песнь.
  • Кондак — это длинный гимн. Со временем уменьшился. Сейчас кондак встречается после шестых песней канонов.
  • Стихира — песнопение, имеющее стихотворный размер.

Описание канона молебного ко Пресвятой Богородицы

Молебный канон начинающийся словами: «к Богородице прилежно ныне притецем» — наиболее известный канон. Его текст также присутствует в молебне Божией Матери. Его автором является послушник одного из мужских обителей, живший в XII веке. Песнопение представляет собой невероятно проникновенные стихи, за что и получило свое название. Они вызывают у каждого верующего, читающего канон, состояние, которое в Евангеле называется «сокрушение сердца». Находясь в нем, верующий не только признает себя несовершенным, но и начинает сожалеть об этом

Все эти факторы приводят к тому, что верующий становится лучше и с большим вниманием и любовью относится к ближним. Именно такое состояние можно назвать «умягчение злых сердец»

Это необходимо не для того, чтобы сломать человека, лишить его достоинства и сделать слабым. Сменить греховные страсти добродетелями. Гордость сменить любовью к ближнему — такому же когда-то оступившемуся, смирением. Простить за все причиненные обиды и стать добрее, а значит, сильнее. Христианин становится достойным внутренне

И, что крайне важно, становится чище перед Господом, и Он дает человеку различные блага не только по милости, но и по тому, что христианин достоин этого

Смиренным Господь помогает вылечить больную душу и дает благодать, которую человек, исправившись, будет способен принять. Душу христианина, переполненную Божественной благодати, покинут злость, уныние, сомнения, ярость, гордыня, осуждение, лживость, похоть и многие другие пороки. Именно за это благоприятное влияние, святые отцы внесли молебный канон Богородице в правило перед Причастием. Каждый православный должен прочесть его, чтобы правильно настроить себя перед принятием в себя Крови и Тела Христова. Следует отметить, что изначально молебен предназначался для чтения его в моменты, когда одолевает душевная скорбь и смятение. Правило спасет от уныния, а значит, не позволит душе погибнуть.

Когда читается канон Пресвятой Богородице

Среди богослужебных песнопений широко распространены каноны ко Пресвятой Богородице. Многие каноны написаны к различным иконам Божьей Матери. Например, каноны Пресвятой Богородице пред иконой «Казанская», “Владимирская”, “Одигитрия”. Также существует канон благодарственный и покаянный ко Пресвятой Богородице. Но среди всех прочих особое место занимает молебный канон ко Пресвятой Богородице, составленный монахом Феостириктом.

Изначально канон молебный Богородице являлся частью богослужения, позднее вошел в молитвенное правило. Также канон составляет неотъемлемой частью подготовки к Причастию. Он читается вместе с Покаянным каноном ко Господу нашему Иисусу Христу и каноном Ангелу Хранителю.

Песнь 5

Ирмос: Просвети нас повелении Твоими,
Господи, и мышцею Твоею высокою Твой мир подаждь нам,
Человеколюбче.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Исполни, Чистая, веселия сердце мое,
Твою нетленную дающи радость, веселия рождшая виновнаго.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Избави нас от бед, Богородице Чистая,
вечное рождши избавление, и мир, всяк ум преимущий.

Слава:

Разреши мглу прегрешений моих,
Богоневесто, просвещением Твоея светлости, Свет рождшая
Божественный и превечный.

И ныне:

Исцели, Чистая, души моея неможение,
посещения Твоего сподобльшая, и здравие молитвами Твоими
подаждь ми.

Нетленную — чистую (слово греческого
оригинала означает «беспримерную», «цельную»).
Веселия рождшая виновнаго — родившая Виновника веселья.
Вечное рождши избавление — родившая вечное Избавление (то есть
Христа Спасителя: здесь олицетворение). Мир, всяк ум преимущий — мир, превосходящий всякий ум (мир — в
значении покой, тишина). Разреши — рассей. Сподобльшая
— здесь: сподобив, удостоив.

Молитвы ко Пресвятой Богородице

Царице моя преблагая, надеждо моя
Богородице, приятелище сирых и странных предстательнице,
скорбящих радосте, обидимых покровительнице! Зриши мою
беду, зриши мою скорбь; помози ми яко немощну, окорми мя
яко странна. Обиду мою веси, разреши ту, яко волиши: яко
не имам иныя помощи разве Тебе, ни иныя предстательницы,
ни благия утешительницы, токмо Тебе, о Богомати, яко да
сохраниши мя и покрыеши во веки веков. Аминь.

Приятелище сирых — приют сирот.
Странных
предстательнице
— заступница странствующих. Окорми мя
яко странна
— направь на путь меня, странника. Веси — Ты
знаешь. Разреши ту — освободи от нее. Яко волиши — как
Ты хочешь. Яко не имам иныя помощи — потому что у меня
нет (я не имею) иной помощи. Разве Тебе — кроме Тебя.

К кому возопию, Владычице? К кому
прибегну в горести моей, аще не к Тебе, Царице Небесная?
Кто плач мой и воздыхание мое примет, аще не Ты,
Пренепорочная, надеждо христиан и прибежище нам грешным?
Кто паче Тебе в напастех защитит? Услыши убо стенание
мое, и приклони ухо Твое ко мне ъ, Владычице Мати Бога
моего, и не презри мене, требующаго Твоея помощи, и не
отрини мене грешнаго. Вразуми и научи мя, Царице
Небесная; не отступи от мене раба Твоего, Владычице, за
роптание мое, но буди мне Мати и заступница. Вручаю себе
милостиву покрову Твоему: приведи мя грешнаго к тихой и
безмятежней жизни, да плачуся о гресех моих. К кому бо
прибегну повинный аз, аще не к Тебе, упованию и
прибежищу грешных, надеждою на неизреченную милость Твою
и щедроты Твоя окриляемь? О Владычице Царице Небесная!
Ты мне упование и прибежище, покров и заступление и
помощь. Царице моя преблагая и скорая Заступнице! Покрый
Твоим ходатайством моя прегрешения, защити мене от враг
видимых и невидимых; умягчи сердца злых человек,
возстающих на мя. О Мати Господа моего Творца! Ты еси
корень девства и неувядаемый цвет чистоты. О
Богородительнице! Ты подаждь ми помощь немоществующему
плотскими страстьми и болезнующему сердцем, едино бо
Твое и с Тобою Твоего Сына и Бога нашего имам
заступление; и Твоим причудным заступлением да избавлюся
от всякия беды и напасти, о пренепорочная и преславная
Божия Мати Марие. Темже со упованием глаголю и вопию:
радуйся, Благодатная, радуйся, Обрадованная; радуйся,
Преблагословенная, Господь с Тобою.

Аще — если. Паче — больше, лучше.
Убо
здесь: же. Имам — я имею. Темже — поэтому.
Глаголю и
вопию
— говорю и восклицаю.

О Пресвятая Дево, Мати Христа Бога
нашего, Царице небесе и земли! Вонми многоболезненному
воздыханию души нашея, призри с высоты святыя Твоея на
нас, с верою и любовию покланяющихся пречистому образу
Твоему. Се бо грехми погружаеми и скорбми обуреваеми,
взирая на Твой образ, яко живей Ти сущей с нами,
приносим смиренныя моления наша. Не имамы бо ни иныя
помощи, ни инаго предстательства, ни утешения, токмо
Тебе, о Мати всех скорбящих и обремененных. Помози нам
немощным, утоли скорбь нашу, настави на путь правый нас,
заблуждающих, уврачуй и спаси безнадежных, даруй нам
прочее время живота нашего в мире и тишине проводити,
подаждь христианскую кончину, и на Страшнем Суде Сына
Твоего явися нам милосердная Предстательница, да всегда
поем, величаем и славим Тя, яко благую Заступницу рода
христианскаго, со всеми угодившими Богу, во веки веков.
Аминь.

Вонми — со вниманием услышь. Яко живей Ти сущей с нами — как будто Ты живая с нами

Не имамы бо — потому что нет у нас.

Цитировано по:

 «Как научиться понимать молитвы?».
-М.: «Отчий дом», 2007

Азбука веры

Кто автор канона молебного ко Пресвятой Богородице

Канон молебный ко Пресвятой Богородице написал Феостирикт Пеликитский. Он жил в VIII веке в Вифинии, это государство, которое некогда добровольно стало Римской провинцией. Затем, когда империя разделилась, превратилось в область Византии. В те годы и родился будущий монах Феостирикт.

Он принял монашество в Пеликитском Иоанно-Богословском монастыре, практически ровеснике Феостирикта. Впоследствии монах стал там игуменом. Это было неспокойное время. Набирало силу иконоборческое движение. За почитание икон Феостирикта обожгли кипящей смолой.

Феостирикта, как и других иноков, подвергли пыткам за почитание икон. Его обожгли кипящей смолой. Но монах выжил и скончался намного позже, в глубокой старости. Таких людей в православной традиции называют преподобноисповедниками. День памяти Феостирикта — 29 февраля.

Наиболее известен этот игумен Феостирикт своими духовными сочинениями. Чаще всего его упоминают, как автора канона молебного ко Пресвятой Богородице.

  • Канон молебный ко Пересвятой Богородице читают в скорбях, либо перед причастием.
  • Молебный канон советуют читать в глубокой скорби. Богородица помогает вернуть в жизнь радость, дарит утешение.

Песнь 9

Ирмо́с: Воистинну Богородицу Тя
исповедуем, спасеннии Тобою, Дево чистая, с безплотными
лики Тя величaюще.

Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас.

Тока слез моих не отвратися, Яже от
всякаго лица всяку слезу отъемшаго, Дево, Христа рождшая.

Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас.

Радости мое сердце исполни, Дево, Яже
радости приемшая исполнение, греховную печаль
потребляющи.

Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас.

Пристaнище и предстaтельство к Тебе
прибегaющих буди, Дево, и стена нерушимая, прибежище же
и покров и веселие.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Света Твоего зарями просвети, Дево, мрак
неведения отгоняющи, благоверно Богородицу Тя
исповедающих.

И ныне и присно и во веки веков. Аминь.

На месте озлобления немощи смирившагося,
Дево, исцели, из нездрaвия во здрaвие претворяющи.

Песнь 8

Ирмо́с: Царя Небеснаго, Егоже поют вои
aнгельстии, хвалите и превозносите во вся веки.

Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас.

Помощи яже от Тебе требующия не презри,
Дево, поющия и превозносящия Тя во веки.

Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас.

Неможение души моея исцеляеши и телесныя
болезни, Дево, да Тя прослaвлю, Чистая, во веки.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Исцелений богатство изливaеши верно
поющим Тя, Дево, и превозносящим неизреченное Твое
рождество.

И ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Напaстей Ты прилоги отгоняеши и страстей
находы, Дево: темже Тя поем во вся веки.

Песнь 6

Ирмо́с: Молитву пролию ко Господу, и
Тому возвещу печали моя, яко зол душа моя исполнися, и
живот мой аду приближися, и молюся яко Иона: от тли,
Боже, возведи мя.

Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас.

Смерти и тли яко спасл есть, Сам Ся
издaв смерти, тлением и смертию мое естество, ято
бывшее, Дево, моли Господа и Сына Твоего, врагов
злодействия мя избaвити.

Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас.

Предстaтельницу Тя живота вем и
хранительницу тверду, Дево, и напaстей решaщу молвы, и
налоги бесов отгоняющу; и молюся всегда, от тли страстей
моих избaвити мя.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Яко стену прибежища стяжaхом, и душ
всесовершенное спасение, и прострaнство в скорбех,
Отроковице, и просвещением Твоим присно рaдуемся: о,
Владычице, и ныне нас от страстей и бед спаси.

И ныне и присно и во веки веков. Аминь.

На одре ныне немощствуяй лежу, и несть
исцеления плоти моей: но, Бога и Спaса миру и Избaвителя
недугов рождшая, Тебе молюся, Благой: от тли недуг
возстaви мя.

Песнь 1

Ирмос: Воду прошед яко сушу, и
египетского зла избежав, израильтянин вопияше:
Избавителю и Богу нашему поим.

Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас.

Многими содержимь напастьми, к Тебе
прибегаю, спасения иский: о Мати Слова и Дево, от тяжких
и лютых мя спаси.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Страстей мя смущают прилози, многаго
уныния и исполнити мою душу; умири, Откровице, тишиною
Сына и Бога Твоего, Всенепорочная.

Слава:

Спаса родшую Тя и Бога, молю, Дево,
избавитися ми лютых; к Тебе бо ныне прибегая, простираю
и душу и помышление.

И ныне:

Недугующа телом и душею, посещения
Божественнаго и промышления от Тебе сподоби, едина
Богомати, яко благая, Благаго же Родительница.

Спасения иский — ища спасения. От тяжких
и лютых
— от всего тяжкого и лютого, от всяких бедствий.
Прилози — нападения, приступы. Исполнити — наполнить; в
данном же случае — наполняющие (многим унынием мою
душу). Лютых — зол, бедствий.

Тропарион. Тропари, кондаки, величания и молитвы

Общие на праздники и дни памяти святых:

В Богородичные праздники и дни памяти икон Божией Матери

Тропарь, глас 4:

К Богоро́дице приле́жно ны́не притеце́м,/ гре́шнии и смире́ннии, и припаде́м,/ в покая́нии зову́ще из глубины́ души́:/ Влады́чице, помози́, на ны милосе́рдовавши,/ потщи́ся, погиба́ем от мно́жества прегреше́ний,/ не отврати́ Твоя́ рабы́ тщи,// Тя бо и Еди́ну наде́жду и́мамы.

Тропарь, глас 4:

Не умолчи́м никогда́, Богоро́дице,/ си́лы Твоя́ глаго́лати недосто́йнии,/ а́ще бо Ты не бы предстоя́ла моля́щи,/ кто бы нас изба́вил от толи́ких бед?/ Кто же бы сохрани́л до ны́не свобо́дны?/ Не отсту́пим, Влады́чице, от Тебе́,// Твоя́ бо рабы́ спаса́еши при́сно от вся́ких лю́тых.

Кондак, глас 6:

Предста́тельство христиа́н непосты́дное,/ хода́тайство ко Творцу́ непрело́жное,/ не пре́зри гре́шных моле́ний гла́сы,/ но предвари́, я́ко Блага́я, на по́мощь нас,/ ве́рно зову́щих Ти:/ ускори́ на моли́тву и потщи́ся на умоле́ние,// предста́тельствующи при́сно, Богоро́дице, чту́щих Тя.

Кондак, глас 6:

Не и́мамы ины́я по́мощи,/ не и́мамы ины́я наде́жды,/ ра́зве Тебе́, Влады́чице,/ Ты нам помози́,/ на Тебе́ наде́емся/ и Тобо́ю хва́лимся,// Твои́ бо есмы́ раби́, да не постыди́мся.

Величание

Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ Богоизбра́нная Отрокови́це,/ и чтим о́браз Твой святы́й,/ и́мже то́чиши исцеле́ния// всем с ве́рою притека́ющим.

Величание

Досто́йно есть / велича́ти Тя, Богоро́дице, / честне́йшую Херуви́м // и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м.

Молитва

Цари́це моя́ преблага́я, наде́ждо моя́ Богоро́дице, прия́телище си́рых и стра́нных предстáтельнице, скорбя́щих рáдосте, оби́димых покрови́тельнице! Зри́ши мою́ беду́, зри́ши мою́ скорбь, помози́ ми я́ко не́мощну, окорми́ мя я́ко стрáнна. Оби́ду мою́ ве́си, разреши́ ту, я́ко во́лиши: я́ко не и́мам ины́я по́мощи ра́зве Тебе́, ни ины́я предстáтельницы, ни благи́я уте́шительницы, то́кмо Тебе́, о Богомáти, я́ко да сохрани́ши мя и покры́еши во ве́ки веко́в. Ами́нь.

К кому́ возопию́, Влады́чице? К кому́ прибе́гну в го́рести мое́й, áще не к Тебе́, Цари́це Небе́сная? Кто плач мой и воздыха́ние мое прии́мет, áще не Ты, Пренепоро́чная, наде́ждо христиа́н и прибе́жище нам, гре́шным? Кто пáче Тебе́ в напáстех защити́т? Услы́ши у́бо стена́ние мое́, и приклони́ у́хо Твое́ ко мне, Влады́чице Мáти Бо́га моего́, и не пре́зри мене́, тре́бующаго Твоея́ по́мощи, и не отри́ни мене́, гре́шнаго. Вразуми́ и научи́ мя, Цари́це Небе́сная; не отступи́ от мене́, раба́ Твоего́, Влады́чице, за ропта́ние мое́, но бу́ди мне Мáти и засту́пница. Вручáю себе́ ми́лостивому покро́ву Твоему́: приведи́ мя, гре́шнаго, к ти́хой и безмяте́жной жи́зни, да плáчуся о гресе́х мои́х. К кому́ бо прибе́гну пови́нный аз, áще не к Тебе́, упова́нию и прибе́жищу гре́шных, наде́ждою на неизрече́нную ми́лость Твою́ и щедро́ты Твоя́ окриля́емь? О, Влады́чице Цари́це Небе́сная! Ты ми уповáние и прибе́жище, покро́в и заступле́ние и по́мощь. Цари́це моя́ преблага́я и ско́рая засту́пнице! Покры́й Твои́м хода́тайством моя́ прегреше́ния, защити́ мене́ от враг ви́димых и неви́димых; умягчи́ сердца́ злых челове́к, возстаю́щих на мя. О, Мáти Го́спода моего́ Творцá! Ты еси́ ко́рень де́вства и неувяда́емый цвет чистоты́. О, Богороди́тельнице! Ты подáждь ми по́мощь немощству́ющему плотски́ми страстьми́ и боле́знующему се́рдцем, еди́но бо Твое́ и с Тобо́ю Твоего́ Сы́на и Бо́га на́шего и́мам заступле́ние; и Твои́м пречу́дным заступле́нием да избáвлюся от вся́кия беды́ и напа́сти, о Пренепоро́чная и Пресла́вная Бо́жия Мáти Мари́е. Те́мже со упова́нием глаго́лю и вопию́: ра́дуйся, благода́тная, ра́дуйся, обра́дованная; ра́дуйся, преблагослове́нная, Госпо́дь с Тобо́ю.

Когда читают молебный канон ко Пресвятой Богородице

По традиции молебные каноны обычно исполняют между Воскресением и Рождеством Христовым, хотя это не обязательно. Ведь некоторые каноны перед причастием читать обязательно. Молебный канон ко Пресвятой Богородице:

  • канон покаянный ко Господу нашему Иисусу Христу;
  • канон молебный ко Пресвятой Богородице («Многими содержимь напастьми…»);
  • канон Ангелу Хранителю;
  • последование ко Святому Причащению.

Помимо этих канонов есть и другие, буквально на каждый день (понедельник, вторник и т.д.). Так что верующие обладают огромным запасом молитв для обращения ко Пресвятой Богородице.

Источник

Кондак, глас 6-й

Предстательство христиан непостыдное,
ходатайство ко Творцу непреложное, не презри грешных
молений гласы, но предвари, яко Благая, на помощь нас,
верно зовущих Ти; ускори на молитву, и потщися на
умоление, предстательствующи присно, Богородице, чтущих
Тя.

Предстательство, ходатайство… В
современном русском языке в таком случае мы употребили
бы слова «Предстательница», «Ходатаица». Не презри
грешных молений гласы — не презирай молитвенных голосов
грешников (порядок слов в выражении грешных молений
гласы иной, чем был бы в современном русском языке; это
не «грешные молитвы», а молитвы
грешных). Предвари — поспеши. На помощь нас
— на помощь
нам. Верно — с верой. Потщися — постарайся, усердствуй.
Предстательствующи — защищая.

Псалом 50

Помилуй мя, Боже, по велицей милости
Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие
мое. Наипaче омый мя от беззакония моего, и от греха
моего очисти мя; яко беззаконие мое аз знaю, и грех мой
предо мною есть выну. Тебе единому согреших и лукaвое
пред Тобою сотворих; яко да оправдишися во словесех
Твоих, и победиши внегдa судити Ти. Се бо, в беззакониих
зачaт есмь, и во гресех роди мя мaти моя. Се бо, истину
возлюбил еси; безвестная и тайная премудрости Твоея явил
ми еси. Окропиши мя иссопом, и очищуся; омыеши мя, и
пaче снега убелюся. Слуху моему дaси рaдость и веселие;
возрaдуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех
моих и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди
во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не
отвержи мене от лица Твоего и Духа Твоего Святaго не
отыми от мене. Воздaждь ми рaдость спасения Твоего и
Духом Владычним утверди мя. Научу беззаконныя путем
Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избaви мя от
кровей, Боже, Боже спасения моего; возрaдуется язык мой
правде Твоей. Господи, устне мои отверзеши, и устa моя
возвестят хвалу Твою. Яко aще бы восхотел еси жертвы,
дал бых убо: всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух
сокрушен; сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит.
Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да
созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву
правды, возношение и всесожигaемая; тогда возложaт на
олтaрь Твой тельцы.

Стихиры (глас 2-й)

Высшую небес и чистшую светлостей
солнечных, избавльшую нас от клятвы, Владычицу мира
песньми почтим.

От многих моих грехов немощствует тело,
немощстует и душа моя; к Тебе прибегаю, Благодатней,
надеждо ненадежных, Ты ми помози.

Владычице и Мати Избавителя, приими
моление недостойных раб Твоих, да ходатайствуеши к
Рождшемуся от Тебе; Владычице мира, буди Ходатаица!

Поем прилежно Тебе песнь ныне, всепетой
Богородице, радостно: со Предтечею и всеми святыми моли,
Богородице, еже ущедрити ны.

Вся Ангелов воинства, Предтече
Господень, апостолов двоенадесятице, святи вси с
Богородицею, сотворите молитву, во еже спастися нам.

От клятвы — от проклятия. Ненадежных
лишенных надежды, потерявших надежду. Помози — помоги.
Моли, Богородице, еже ущедрити ны — моли, Богородица,
(Бога) умилосердиться над нами. Двоенадесятице
двенадцать (точнее было бы сказать — двенадцатерица, но
такого слова нет в словарях; кроме того, здесь
звательный падеж). Во еже — чтобы.

Что такое канон

Канон — слово с множеством значений даже в рамках православной традиции. Но в нашем случае подразумевается гимнографический канон. Это молитвенное песнопение. Оно бывает двух видов:

прославление святого, ангела или Всевышнего;

рассказывает о каком-то важном для христианства событии.

Хотя канон — это цельное произведение, состоит оно из мелких частей — песен. Чаще всего их девять.

Вторую песнь чаще всего в каноне пропускают. Дело в том, что традиционно она побуждает к покаянию и уместна по настроению в дни Великого поста. Поэтому используют эту песнь лишь в некоторых канонах. Например, в Постной Триоди.

В канон входят тропари, псалмы, молитвы и др. Коротко разберём значимые термины.

  • Ирмос — это фрагмент в начале каждой песни. Он указывает на ветхозаветный прообраз текста, а также выступает стилистическим образцом для последующей песни.
  • Тропарь — это короткое песнопение. Оно тоже носит гимновый характер и обычно приурочено к какому-либо церковному празднику. А может и просто прославлять святого, ангела или Господа. В церковной традиции есть правила исполнения тропаря, но в домашней молитве его принято просто читать.

Когда речь идёт о каноне, то тропарем называют строфы, которые в нём содержатся. Последний тропарь обычно прославляет Богородицу.

Тропарь отличаются от других текстов ещё и тем, что он не взят из Писания, как, например, псалмы.

  • Псалом — это песнопение, которое взято из Псалтыри.
  • Седален — песнопение, при исполнении которого нужно сесть. В прошлом было распространено и приходилось на третью песнь.
  • Кондак — это длинный гимн. Со временем уменьшился. Сейчас кондак встречается после шестых песней канонов.
  • Стихира — песнопение, имеющее стихотворный размер.

Что такое “канон”

Православная Церковь славится наполненными духовностью мелодичными, проникновенными песнопениями. Они обращены к Богу, Богородице, святым, архангелам и ангелам. Одним из распространенных жанров богослужебной гимнографии является канон, в том числе канон Пресвятой Богородице.

Молитва Богородице

“Канон” с греческого языка переводится как правило или норма. В нем прославляются церковные праздники, Сам Господь, Богородица, святые. Установить точное время появления канонов сложно. По одной из версий, канон как жанр появился в VII-VIII веках в Палестине. Одним из создателей канона как жанра церковных песнопений считается преподобный Андрей Критский (660-740). Также вклад в первоначальное развитие канонов внес преподобный Иоанн Дамаскин (VII в. – до 754). Канон Андрея Критского и в современной Церкви читается в первые дни Великого поста.

В данной статье вы прочитаете полный текст канона ко Пресвятой Богородице и узнаете о его истории, структуре и значении.

Молитвы ко Пресвятой Богородице

Пресвятая Богородице, спаси мя.

Царице моя преблагaя, надеждо моя
Богородице, приятелище сирых и странных предстaтельнице,
скорбящих рaдосте, обидимых покровительнице! Зриши мою
беду, зриши мою скорбь, помози ми яко немощну, окорми мя
яко стрaнна. Обиду мою веси, разреши ту, яко волиши: яко
не имам иныя помощи разве Тебе, ни иныя предстaтельницы,
ни благия утешительницы, токмо Тебе, о Богомaти, яко да
сохраниши мя и покрыеши во веки веков. Аминь.

К кому возопию, Владычице? К кому
прибегну в горести моей, aще не к Тебе, Царице Небесная?
Кто плач мой и воздыхaние мое приимет, aще не Ты,
Пренепорочная, надеждо христиан и прибежище нам,
грешным? Кто пaче Тебе в напaстех защитит? Услыши убо
стенaние мое, и приклони ухо Твое ко мне, Владычице Мaти
Бога моего, и не презри мене, требующаго Твоея помощи, и
не отрини мене, грешнаго. Вразуми и научи мя, Царице
Небесная; не отступи от мене, раба Твоего, Владычице, за
роптaние мое, но буди мне Мaти и заступница. Вручaю себе
милостивому покрову Твоему: приведи мя, грешнаго, к
тихой и безмятежной жизни, да плaчуся о гресех моих. К
кому бо прибегну повинный аз, aще не к Тебе, уповaнию и
прибежищу грешных, надеждою на неизреченную милость Твою
и щедроты Твоя окриляемь? О, Владычице Царице Небесная!
Ты мне уповaние и прибежище, покров и заступление и
помощь. Царице моя преблагaя и скорая заступнице! Покрый
Твоим ходaтайством моя прегрешения, защити мене от враг
видимых и невидимых; умягчи сердца злых человек,
возстающих на мя. О, Мaти Господа моего Творцa! Ты еси
корень девства и неувядaемый цвет чистоты. О,
Богородительнице! Ты подaждь ми помощь немощствующему
плотскими страстьми и болезнующему сердцем, едино бо
Твое и с Тобою Твоего Сына и Бога нашего имам
заступление; и Твоим пречудным заступлением да избaвлюся
от всякия беды и напaсти, о пренепорочная и преслaвная
Божия Мaти Марие. Темже со уповaнием глаголю и вопию:
радуйся, благодaтная, радуйся, обрaдованная; радуйся,
преблагословенная, Господь с Тобою.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Adblock
detector