Богородичник — каноны божией матери на каждый день
Содержание:
- Песнь 9
- Что такое канон
- Иконы Отрада, или Утешение (тропари, кондаки и молитвы)
- Советы новоначальным
- Подготовка к Таинству Причащения
- Песнь 3
- Кто автор канона молебного ко Пресвятой Богородице
- Песнь 1
- Канон Ангелу Хранителю перед Причастием
- Семипоклонный начал
- Псалом 50
- Подготовка к Таинству Причащения
- Стихиры, глас 2-й
- Псалом 50
- Песнь 3
- Песнь 5
- Молитва 6-я,святого Симеона Нового Богослова
- Песнь 7
- Молитва святого Иоанна Златоустого
- Стихиры (глас 2-й)
- Молитвы ко Пресвятой Богородице
- Песнь 7
- Песнь 6
- Песнь 1
Песнь 9
Ирмос: Воистинну Богородицу Тя
исповедуем, спасеннии Тобою, Дево Чистая, с безплотными
лики Тя величающе.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Тока слез моих не отвратися, Яже от
всякого лица всяку слезу отъемшаго, Дево, Христа
рождшая.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Радости мое сердце исполни, Дево, Яже
радости приемшая исполнение, греховную печаль
потребляющи.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Пристанище и предстательство к Тебе
прибегающих буди, Дево, и стена нерушимая, прибежище же
и покров и веселие.
Слава:
Света Твоего зарями просвети, Дево, мрак
неведения отгоняющи, благоверно Богородицу Тя
исповедающих.
И ныне:
На месте озлобления немощи смирившагося,
Дево, исцели, из нездравия во здравие претворяющи.
С безплотными лики — то есть с
ангельскими чинами. Тоска — потока. Яже от всякого лица
всяку слезу отъемшаго, Дево, Христа рождшая — Дева,
родившая Христа, отирающего каждую слезу с каждого лица
(порядок слов в фразе иной, чем был бы в современном
русском языке). Дево, Яже радости приемшая исполнение —
Дева, принявшая полноту радости (исполнение — полнота,
совершение). Греховную печаль потребляющи — уничтожив
печаль греха (потребляти — уничтожать, истреблять).
Озлобления — бедствия, страдания. Смирившагося — здесь:
павшего духом. Из нездравия во здравие претворяющи —
сделав из больного здоровым (претворяти — превращать).
Что такое канон
Канон — слово с множеством значений даже в рамках православной традиции. Но в нашем случае подразумевается гимнографический канон. Это молитвенное песнопение. Оно бывает двух видов:
прославление святого, ангела или Всевышнего;
рассказывает о каком-то важном для христианства событии.
Хотя канон — это цельное произведение, состоит оно из мелких частей — песен. Чаще всего их девять.
Вторую песнь чаще всего в каноне пропускают. Дело в том, что традиционно она побуждает к покаянию и уместна по настроению в дни Великого поста. Поэтому используют эту песнь лишь в некоторых канонах. Например, в Постной Триоди.
В канон входят тропари, псалмы, молитвы и др. Коротко разберём значимые термины.
- Ирмос — это фрагмент в начале каждой песни. Он указывает на ветхозаветный прообраз текста, а также выступает стилистическим образцом для последующей песни.
- Тропарь — это короткое песнопение. Оно тоже носит гимновый характер и обычно приурочено к какому-либо церковному празднику. А может и просто прославлять святого, ангела или Господа. В церковной традиции есть правила исполнения тропаря, но в домашней молитве его принято просто читать.
Когда речь идёт о каноне, то тропарем называют строфы, которые в нём содержатся. Последний тропарь обычно прославляет Богородицу.
Тропарь отличаются от других текстов ещё и тем, что он не взят из Писания, как, например, псалмы.
- Псалом — это песнопение, которое взято из Псалтыри.
- Седален — песнопение, при исполнении которого нужно сесть. В прошлом было распространено и приходилось на третью песнь.
- Кондак — это длинный гимн. Со временем уменьшился. Сейчас кондак встречается после шестых песней канонов.
- Стихира — песнопение, имеющее стихотворный размер.
Иконы Отрада, или Утешение (тропари, кондаки и молитвы)
Тропарь, глас 4:
К Богоро́дице приле́жно ны́не притеце́м,/ гре́шнии и смире́ннии, и припаде́м,/ в покая́нии зову́ще из глубины́ души́:/ Влады́чице, помози́, на ны милосе́рдовавши,/ потщи́ся, погиба́ем от мно́жества прегреше́ний./ Не отврати́ Твоя́ рабы́ тщи,// Тя бо и еди́ну наде́жду и́мамы.
Ин тропарь, глас 4:
Яко покро́в благода́тный и спаси́тельный / стяжа́хом честну́ю Твою́ ико́ну, Богоро́дице, / на сию́ у́бо со умиле́нием взира́юще, Тебе́ вопие́м: / Влады́чице, ниспосли́ нам отра́ду и утеше́ние, / на Тя бо упова́ние возлага́ем, гре́шнии и смире́ннии. / На Твое́ предста́тельство наде́емся, недосто́йнии. / Ускори́ нас изба́вити от бед и скорбе́й / и умоли́ Сы́на Твоего́, Христа́ Бо́га на́шего, // поми́ловати и спасти́ ду́ши на́ша.
Кондак, глас 8:
Взбра́нной Воево́де победи́тельная,/ я́ко изба́вльшеся от злы́х,/ благода́рственная воспису́ем Ти, раби́ Твои́, Богоро́дице,/ но, я́ко иму́щая держа́ву непобеди́мую,/ от вся́ких нас бед свободи́, да зове́м Ти: // Ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.
Ин кондак, глас 6:
Предста́тельство христиа́н непосты́дное,/ хода́тайство ко Творцу́ непрело́жное,/ не пре́зри гре́шных моле́ний гла́сы,/ но предвари́, я́ко Блага́я, на по́мощь нас, ве́рно зову́щих Ти;/ ускори́ на моли́тву и потщи́ся на умоле́ние,// предста́тельствующи при́сно, Богоро́дице, чту́щих Тя.
Молитва первая
Наде́жда всем конце́м земли́, Пречи́стая Де́во Богоро́дице, Утеше́ние и Отра́до на́ше! Не гнуша́йся нас гре́шных, на Твою́ бо ми́лость упова́ем. Угаси́ пла́мень грехо́вный и покая́нием ороси́ изсо́хшие сердца́ на́ша. Очи́сти ум наш от грехо́вных помышле́ний. Приими́ моле́ния от души́ и се́рдца с воздыха́нием Тебе́ приноси́мыя. Бу́ди Хода́таице о нас к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу и отврати́ гнев Его́ от нас Ма́терними моли́твами. Укрепи́ в нас ве́ру правосла́вную, вложи́ в нас дух стра́ха Бо́жия, дух смире́ния, терпе́ния и любви́. Душе́вныя и теле́сныя я́звы исцели́, утиши́ бу́рю злых нападе́ний вра́жеских. Отыми́ бре́мя грехо́в на́ших и не оста́ви нас до конца́ поги́бнути. Пода́ждь нам ми́лость Твою́ и свято́е благослове́ние Свое́ всем зде предстоя́щим и моля́щимся и всегда́ пребыва́й с на́ми, подава́я приходя́щим к Тебе́ отра́ду и утеше́ние, по́мощь и заступле́ние, да сла́вим и велича́ем Тя вси до после́дняго на́шего воздыха́ния. Ами́нь.
Молитва вторая
О Пресвята́я Де́во, Ма́ти Го́спода, Цари́це Небесе́ и земли́! Вонми́ многоболе́зненному воздыха́нию души́ на́шея, при́зри с высоты́ святы́я Твоея́ на нас, с ве́рою и любо́вию поклоня́ющихся Пречи́стому о́бразу Твоему́. Се бо грехми́ погружа́емии и скорбьми́ обурева́емии, взира́я на Твой о́браз, я́ко живе́й Ти су́щей с на́ми, прино́сим смире́нная моле́ния на́ша. Не и́мамы бо ни ины́я по́мощи, ни ина́го предста́тельства, ни утеше́ния, то́кмо Тебе́, о Ма́ти всех скорбя́щих и обремене́нных! Помози́ нам не́мощным, утоли́ скорбь на́шу, наста́ви на путь пра́вый нас заблужда́ющих, уврачу́й и спаси́ безнаде́жных, да́руй нам про́чее вре́мя живота́ на́шего в ми́ре и тишине́ проводи́ти, пода́ждь христиа́нскую кончи́ну, и на стра́шном суде́ Сы́на Твоего́ яви́ся нам Милосе́рдая Засту́пница, да всегда́ пое́м, велича́ем и сла́вим Тя, я́ко благу́ю Засту́пницу ро́да христиа́нскаго, со все́ми угоди́вшими Бо́гу. Ами́нь.
Назад к списку
Советы новоначальным
Человек впервые приходит в храм с желанием очистить свою совесть на исповеди и причаститься. И ему все кажется таинственным, незнакомым, даже страшным. Для таких людей существуют упрощенные правила подготовки (посоветуйтесь со знакомым священником). Ведь, если появилось желание исповедоваться, новообращенному следует незамедлительно это сделать.
Это голос Ангела Хранителя, который призывает к Таинству Покаяния
Важно не заглушить этот пока негромкий голос требованием читать все каноны ко Святому Причащению. В этом случае зачастую даже можно не читать Покаянный канон Господу, а просто совершить молитву Богу (можно про себя) и принести покаяние пред Богом в присутствии священника
Однако вопрос о молитвенной подготовке к Евхаристии обязательно нужно обсудить со священником. Его совет поможет новоначальному правильно приступить к Таинству Причащения.
Подготовка к Таинству Причащения
Практика подготовки к Евхаристии в истории Церкви с течением времени менялась. В разных Поместных Церквях она также имела свои особенности. Каноны ко Святому Причащению не всегда были распространены.
Так, в первохристианские времена существовала практика причащения всех присутствующих на богослужении («Учение 12 апостолов»). В Византийской Церкви 11-12 веков среди монашествующих зародилась традиция подготовки перед Причастием. Для это нужно было поститься, исповедоваться, прочитать особое молитвенное правило. Постепенно, эту традицию стали перенимать миряне. Так, например, в русском Типиконе (глава 32) говорится об обязательном 7-дневном посте перед Причастием. В греческом Типиконе такого указания нет.
Утвердившийся строгий подход в подготовке к Причастию способствовала формированию христианской духовности. Однако из-за этих правил многие верующие стали редко приступать к Таинству Причащения.
Общего и обязательного правила поста перед Причастием, предписанного церковными канонами, не существует. Верующие этот вопрос решают в индивидуальном порядке со своим духовником. По мнению митрополита Волоколамского Илариона, главы синодального Отдела внешних церковных связей
Однако в дни подготовки к Таинству Причащения (это время еще называется говением) по совету Святых Отцов следует увеличить ежедневное молитвенное правило.
Песнь 3
Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче
Господи, и Церкве Зиждетелю, Ты мене утверди в любви
Твоей, желаний краю, верных утверждение, едине
Человеколюбче.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Предстательство и покров жизни моея
полагаю Тя Богородительнице Дево: Ты мя окорми ко
пристанищу Твоему, благих виновна, верных утверждение,
едина Всепетая.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Молю, Дево, душевное смущение и печали
моея бурю разорити: Ты бо, Богоневестная, начальника
тишины Христа родила еси, едина Пречистая.
Слава:
Богородителя рождши добрых виновнаго,
благодеяния богатство всем источи; вся бо можеши, яко
сильнаго в крепости Христа рождши, Богоблаженная.
И ныне:
Лютыми недуги и болезненными страстьми
истязаему, Дево, Ты ми помози; исцелений бо неоскудное
Тя знаю сокровище, Пренепорочная, неиждиваемое.
Желаний краю — предел желаний. Окорми — управь, путеводи (ср. слово кормчий).
Благих виновна —
причина, виновница благ (ср. далее: добрых виновнаго —
виновника всяческого добра). Начальника — источник,
начало. Вся бо можеши — потому что Ты можешь все.
Неиждиваемое — неистощимое.
Небеснаго круга Верхотворче Господи, и
Церкве Зиждителю… В этих словах Господь предстает как
Строитель и небесного свода (и всей видимой вселенной),
и Церкви. Замечательно выражение Небеснаго круга
Верхотворче; более точным переводом с греческого было бы
«небесного свода»; верхотворец — верховный, высший
строитель, но также и тот, кто выкладывает верх свода,
купола.
Спаси от бед рабы Твоя, Богородице, яко
вси по Бозе к Тебе прибегаем, яко нерушимей стене и
предстательству.
Призри благосердием, всепетая
Богородице, на мое лютое телесе озлобление, и исцели
души моея болезнь.
Призри — воззри, обрати взор; призри благосердием — воззри милосердно.
Лютое телесе
озлобление — тяжкое телесное страдание.
Кто автор канона молебного ко Пресвятой Богородице
Канон молебный ко Пресвятой Богородице написал Феостирикт Пеликитский. Он жил в VIII веке в Вифинии, это государство, которое некогда добровольно стало Римской провинцией. Затем, когда империя разделилась, превратилось в область Византии. В те годы и родился будущий монах Феостирикт.
Он принял монашество в Пеликитском Иоанно-Богословском монастыре, практически ровеснике Феостирикта. Впоследствии монах стал там игуменом. Это было неспокойное время. Набирало силу иконоборческое движение. За почитание икон Феостирикта обожгли кипящей смолой.
Феостирикта, как и других иноков, подвергли пыткам за почитание икон. Его обожгли кипящей смолой. Но монах выжил и скончался намного позже, в глубокой старости. Таких людей в православной традиции называют преподобноисповедниками. День памяти Феостирикта — 29 февраля.
Наиболее известен этот игумен Феостирикт своими духовными сочинениями. Чаще всего его упоминают, как автора канона молебного ко Пресвятой Богородице.
- Канон молебный ко Пересвятой Богородице читают в скорбях, либо перед причастием.
- Молебный канон советуют читать в глубокой скорби. Богородица помогает вернуть в жизнь радость, дарит утешение.
Песнь 1
Ирмос: Воду прошед яко сушу, и
египетского зла избежав, израильтянин вопияше:
Избавителю и Богу нашему поим.
Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас.
Многими содержимь напастьми, к Тебе
прибегаю, спасения иский: о Мати Слова и Дево, от тяжких
и лютых мя спаси.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Страстей мя смущают прилози, многаго
уныния и исполнити мою душу; умири, Откровице, тишиною
Сына и Бога Твоего, Всенепорочная.
Слава:
Спаса родшую Тя и Бога, молю, Дево,
избавитися ми лютых; к Тебе бо ныне прибегая, простираю
и душу и помышление.
И ныне:
Недугующа телом и душею, посещения
Божественнаго и промышления от Тебе сподоби, едина
Богомати, яко благая, Благаго же Родительница.
Спасения иский — ища спасения. От тяжких
и лютых — от всего тяжкого и лютого, от всяких бедствий.
Прилози — нападения, приступы. Исполнити — наполнить; в
данном же случае — наполняющие (многим унынием мою
душу). Лютых — зол, бедствий.
Канон Ангелу Хранителю перед Причастием
Каждый человек при совершении над ним Таинства Крещения на всю жизнь получает Ангела Хранителя.
Ангел Хранитель старается удержать вверенного ему христианина от грехов и соблазнов. Ангел помогает в борьбе с искушениями, внушает страх перед тяжкими грехопадениями. Его задача — духовно наставлять в истинной вере, заступаться за «подопечного» в течение земной его жизни. А также молиться за него Господу, не прекращая своего заступничества за человека и после смерти.
Поэтому верующие обращаются к своему Ангелу Хранителю ежедневно. А в период подготовки к Таинству Причастия следует читать ему составленный Святыми Отцами Канон
Для христианина это очень важно. Ведь через своего «личного» Заступника верующий может вымолить у Господа отпущения (прощения) содеянных грехов
Семипоклонный начал
В старообрядческой церкви в начале всякого молитвенного правила, а также богослужения, издревле использовались особые молитвы с поклонами, получившие наименование «семипоклонного начала». После реформы патриарха Никона эти молитвы были убраны из богослужения, однако в некоторых полных молитвословах для мирян они присутствуют, поскольку не являются канонически неверными, а следовательно, — могут употребляться при совершении келейного (домашнего) молитвенного правила перед вышеописанными начальными молитвами. В равной мере это относится и к тому случаю, когда ты собираешься читать каноны и акафисты.
Поклоны могут быть поясными либо земными. Подробнее о том, когда и как делать поклоны ты можешь прочитать здесь.
Видишь ошибку в этой статье? Пожалуйста выдели ее и нажми Shift + Enter или , чтобы сообщить мне о ней.
Псалом 50
Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое. Наипaче омый мя от беззакония моего, и от греха моего очисти мя; яко беззаконие мое аз знaю, и грех мой предо мною есть выну. Тебе единому согреших и лукaвое пред Тобою сотворих; яко да оправдишися во словесех Твоих, и победиши внегдa судити Ти. Се бо, в беззакониих зачaт есмь, и во гресех роди мя мaти моя. Се бо, истину возлюбил еси; безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом, и очищуся; омыеши мя, и пaче снега убелюся. Слуху моему дaси рaдость и веселие; возрaдуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех моих и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего и Духа Твоего Святaго не отыми от мене. Воздaждь ми рaдость спасения Твоего и Духом Владычним утверди мя. Научу беззаконныя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избaви мя от кровей, Боже, Боже спасения моего; возрaдуется язык мой правде Твоей. Господи, устне мои отверзеши, и устa моя возвестят хвалу Твою. Яко aще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо: всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен; сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожигaемая; тогда возложaт на олтaрь Твой тельцы.
Подготовка к Таинству Причащения
Практика подготовки к Евхаристии в истории Церкви с течением времени менялась. В разных Поместных Церквях она также имела свои особенности. Каноны ко Святому Причащению не всегда были распространены.
Так, в первохристианские времена существовала практика причащения всех присутствующих на богослужении («Учение 12 апостолов»). В Византийской Церкви 11-12 веков среди монашествующих зародилась традиция подготовки перед Причастием. Для это нужно было поститься, исповедоваться, прочитать особое молитвенное правило. Постепенно, эту традицию стали перенимать миряне. Так, например, в русском Типиконе (глава 32) говорится об обязательном 7-дневном посте перед Причастием. В греческом Типиконе такого указания нет.
Утвердившийся строгий подход в подготовке к Причастию способствовала формированию христианской духовности. Однако из-за этих правил многие верующие стали редко приступать к Таинству Причащения.
Общего и обязательного правила поста перед Причастием, предписанного церковными канонами, не существует. Верующие этот вопрос решают в индивидуальном порядке со своим духовником. По мнению митрополита Волоколамского Илариона, главы синодального Отдела внешних церковных связей
Однако в дни подготовки к Таинству Причащения (это время еще называется говением) по совету Святых Отцов следует увеличить ежедневное молитвенное правило.
Стихиры, глас 2-й
Высшую небес и чистшую светлостей
солнечных, избaвльшую нас от клятвы, Владычицу мира
песньми почтим.
От многих моих грехов немощствует тело,
немощствует и душа моя; к Тебе прибегaю, Благодaтней,
надеждо ненадежных, Ты ми помози.
Владычице и Мaти Избaвителя, приими
моление недостойных раб Твоих, да ходaтайствуеши к
Рождшемуся от Тебе; о, Владычице мира, буди Ходaтаица!
Поем прилежно Тебе песнь ныне, всепетой
Богородице, рaдостно: со Предтечею и всеми святыми моли,
Богородице, еже ущедрити ны.
Вся aнгелов воинства, Предтече
Господень, апостолов двоенадесятице, святии вси с
Богородицею, сотворите молитву, во еже спастися нам.
Псалом 50
Помилуй мя, Боже, по велицей милости
Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие
мое. Наипaче омый мя от беззакония моего, и от греха
моего очисти мя; яко беззаконие мое аз знaю, и грех мой
предо мною есть выну. Тебе единому согреших и лукaвое
пред Тобою сотворих; яко да оправдишися во словесех
Твоих, и победиши внегдa судити Ти. Се бо, в беззакониих
зачaт есмь, и во гресех роди мя мaти моя. Се бо, истину
возлюбил еси; безвестная и тайная премудрости Твоея явил
ми еси. Окропиши мя иссопом, и очищуся; омыеши мя, и
пaче снега убелюся. Слуху моему дaси рaдость и веселие;
возрaдуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех
моих и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди
во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не
отвержи мене от лица Твоего и Духа Твоего Святaго не
отыми от мене. Воздaждь ми рaдость спасения Твоего и
Духом Владычним утверди мя. Научу беззаконныя путем
Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избaви мя от
кровей, Боже, Боже спасения моего; возрaдуется язык мой
правде Твоей. Господи, устне мои отверзеши, и устa моя
возвестят хвалу Твою. Яко aще бы восхотел еси жертвы,
дал бых убо: всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух
сокрушен; сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит.
Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да
созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву
правды, возношение и всесожигaемая; тогда возложaт на
олтaрь Твой тельцы.
Песнь 3
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты ме́не утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, еди́не Человеколю́бче.
Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Предста́тельство и покро́в жи́зни моея́ полага́ю Тя, Богороди́тельнице Де́во: Ты мя окорми́ ко приста́нищу Твоему́, благи́х вино́вна; ве́рных утвержде́ние, еди́на Всепе́тая.
Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Молю́, Де́во, душе́вное смуще́ние и печа́ли моея́ бу́рю разори́ти: Ты бо, Богоневе́стная, нача́льника тишины́ Христа́ родила́ еси́, еди́на Пречи́стая.
Слава: Благоде́теля ро́ждши до́брых вино́внаго, благодея́ния бога́тство всем источи́, вся бо мо́жеши, я́ко си́льнаго в кре́пости Христа́ ро́ждши, Богоблаже́нная.
И ныне: Лю́тыми неду́ги и боле́зненными страстьми́ истяза́ему, Де́во, Ты ми помози́: исцеле́ний бо неоску́дное Тя зна́ю сокро́вище, Пренепоро́чная, неиждива́емое.
Спаси́ от бед рабы́ Твоя́, Богоро́дице, я́ко вси по Бо́зе к Тебе́ прибега́ем, я́ко неруши́мей стене́ и предста́тельству.
При́зри благосе́рдием, всепе́тая Богоро́дице, на мое́ лю=тое телесе́ озлобле́ние, и исцели́ души́ моея́ боле́знь.
Го́споди, поми́луй. (Трижды)
Сла́ва, и ны́не:
Песнь 5
Ирмо́с: Просвети́ нас повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Твой мир пода́ждь нам, Человеколю́бче.
Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́нас.
Испо́лни, Чи́стая, весе́лия се́рдце мое́, Твою́ нетле́нную даю́щи ра́дость, весе́лия ро́ждшая вино́внаго.
Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Изба́ви нас от бед, Богоро́дице Чи́стая, ве́чное ро́ждши избавле́ние, и мир, всяк ум преиму́щий.
Слава: Разреши́ мглу прегреше́ний мои́х, Богоневе́сто, просвеще́нием Твоея́ све́тлости, Свет ро́ждшая Боже́ственный и преве́чный.
И ныне: Исцели́, Чи́стая, души́ моея́ неможе́ние, посеще́ния Твоего́ сподо́бльшая, и здра́вие моли́твами Твои́ми пода́ждь ми.
Молитва 6-я,святого Симеона Нового Богослова
От скверных устен, от мерзкаго сердца, от нечистаго языка, от души осквернены, приими моление, Христе мой, и не презри моих ни словес, ниже образов, ниже безстудия. Даждь ми дерзновенно глаголати, яже хощу, Христе мой, паче же и научи мя, что ми подобает творити и глаголати. Согреших паче блудницы, яже уведе, где обитаеши, миро купивши, прииде дерзостне помазати Твои нозе, Бога моего, Владыки и Христа моего. Якоже ону не отринул еси пришедшую от сердца, ниже мене возгнушайся, Слове: Твои же ми подаждь нозе, и держати и целовати, и струями слезными, яко многоценным миром, сия дерзостно помазати. Омый мя слезами моими, очисти мя ими, Слове. Остави и прегрешения моя, и прощение ми подаждь. Веси зол множество, веси и струпы моя, и язвы зриши моя, но и веру веси, и произволение зриши, и воздыхание слышиши. Не таится Тебе, Боже мой, Творче мой, Избавителю мой, ниже капля слезная, ниже капли часть некая. Несоделанное мое видесте очи Твои, в книзе же Твоей и еще несодеянная написана Тебе суть. Виждь смирение мое, виждь труд мой елик, и грехи вся остави ми, Боже всяческих: да чистым сердцем, притрепетною мыслию, и душею сокрушенною, нескверных Твоих причащуся и пресвятых Таин, имиже оживляется и обожается всяк ядый же и пияй чистым сердцем; Ты бо рекл еси, Владыко мой: всяк ядый Мою Плоть, и пияй Мою Кровь, во Мне убо сей пребывает, в немже и Аз есмь. Истинно слово всяко Владыки и Бога моего: божественных бо причащаяйся и боготворящих благодатей, не убо есмь един, но с Тобою, Христе мой, Светом трисолнечным, просвещающим мир. Да убо не един пребуду кроме Тебе Живодавца, дыхания моего, живота моего, радования моего, спасения миру. Сего ради к Тебе приступих, якоже зриши, со слезами, и душею сокрушенною избавления моих прегрешений прошу прияти ми, и Твоих живодательных и непорочных Таинств причаститися неосужденно, да пребудеши, якоже рекл еси, со мною треокаянным: да не кроме обрет мя Твоея благодати, прелестник восхитит мя льстивне, и прельстив отведет боготворящих Твоих словес. Сего ради к Тебе припадаю, и тепле вопию Ти: якоже блуднаго приял еси, и блудницу пришедшую, тако приими мя блуднаго и сквернаго, Щедре. Душею сокрушенною, ныне бо к Тебе приходя, вем, Спасе, яко иный, якоже аз, не прегреши Тебе, ниже содея деяния, яже аз содеях. Но сие паки вем, яко не величество прегрешений, ни грехов множество превосходит Бога моего многое долготерпение, и человеколюбие крайнее; но милостию сострастия тепле кающияся, и чистиши, и светлиши, и света твориши причастники, общники Божества Твоего соделоваяй независтно, и странное и Ангелом, и человеческим мыслем, беседуеши им многажды, якоже другом Твоим истинным. Сия дерзостна творят мя, сия вперяют мя, Христе мой. И дерзая Твоим богатым к нам благодеянием, радуяся вкупе и трепеща, огневи причащаюся трава сый, и странно чудо, орошаем неопально, якоже убо купина древле неопальне горящи. Ныне благодарною мыслию, благодарным же сердцем, благодарными удесы моими, души и тела моего, покланяюся и величаю, и славословлю Тя, Боже мой, яко благословенна суща, ныне же и во веки.
Песнь 7
Ирмос: От Иудеи дошедшие отроцы, в
Вавилоне иногда, верою Троическою пламень пещный
попраша, поюще: отцев Боже, благословен еси.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Наше спасение якоже восхотел еси, Спасе,
устроити, во утробу Девыя вселился еси, Юже миру
предстательницу показал еси: отец наших Боже,
благословен еси.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Водителя милости, Егоже родила еси, Мати
Чистая, умоли избавитися от прегришений и душевных
скверн верою зовущим: отец наших Боже, благословен еси.
Слава:
Сокровище спасения и источник нетления,
Тя Рождшую, и столп утверждения, и дверь покаяния,
зовущим показал еси: отец наших Боже, благословен еси.
И ныне:
Телесныя слабости и душевныя недуги,
Богородительнице, любовию приступающих ко крову Твоему,
Дево, исцелити сподоби, Спаса Христа нам рождшая.
От Иудеи дошедше — пришедшие из Иудеи.
Иногда — когда-то, некогда. Верою Троическую — верою в
Троицу. Попраша — попрали. Во утробу Девыя — в утробу
Девственной (то есть: Девы; Девая — прилагательное, а не
существительное). Юже — Которую. Показал еси — Ты
соделал, явил. Волители милости — желающего милости,
любящего милость. Столп утверждения — башня-твердыня,
твердая опора, оплот. Любовию приступающих — здесь: с
любовью приступающих (то есть: «исцели слабости и недуги
тех, кто приступает с любовью» — а не «исцели любовью
слабости и недуги тех, кто приступает…»). Исцелити
сподоби — исцели (удостой исцелить).
Молитва святого Иоанна Златоустого
Верую, Господи, и исповедую, яко Ты еси воистинну Христос, Сын Бога живаго, пришедый в мир грешныя спасти, от нихже первый есмь аз. Еще верую, яко сие есть самое пречистое Тело Твое, и сия самая есть честная Кровь Твоя. Молюся убо Тебе: помилуй мя, и прости ми прегрешения моя, вольная и невольная, яже словом, яже делом, яже ведением и неведением, и сподоби мя неосужденно причаститися пречистых Твоих Таинств, во оставление грехов, и в жизнь вечную. Аминь.
Приходя же причаститься, произноси мысленно эти стихи Метафраста:
Затем:
И стихи:
Потом тропари:
Также молитву:
И еще:
Желающий причаститься должен достойно приготовится к этому святому таинству. Приготовление это (в церковной практике оно называется говением)продолжается несколько дней и касается как телесной, так и духовной жизни человека. Телу предписывается воздержание, т.е. телесная чистота (воздержание от супружеских отношений) и ограничение в пищи (пост). В дни поста исключается пища животного происхождения — мясо, молоко, яйца и, про строгом посте, рыба. Хлеб, овощи, фрукты употребляются в умеренном количестве. Ум не должен рассеиваться по мелочам житейским и развлекаться.
В дни говения надлежит посещать богослужения в храме, если позволят обстоятельства, и более прилежно выполнять домашнее молитвенное правило: кто читает обычно не все утренние и вечерние молитвы, пусть читает все полностью, кто не читает каноны, пусть в эти дни читает хотя бы по одному канону. Накануне причащения надо быть на вечернем богослужении и прочитать дома, кроме обычных молитв на сон грядущим, канон покаянный, канон Богородице и Ангелу хранителю. Каноны читают или один за другим полностью, или соединяя таким образом: читается ирмос первой песни покаянного канона («Яко по суху петешествовав Израиль, по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь поим, вопияше») и тропари, затем тропари первой песни канона Богородице («Многими содержимь напaстьми, к Тебе прибегаю, спасения иский: о, Мaти Слова и Дево, от тяжких и лютых мя спаси»), опуская ирмос «Воду прошед…», и тропари канона Ангелу хранителю, тоже без ирмоса («Поим Господеви, проведшему люди Своя сквозе Чермное море, яко един славно прославися»). Так же читают и следующие песни. Тропари перед каноном Богородице и Ангелу хранителю, а также стихиры после канона Богородице в таком случае опускаются.
Читается также канон ко причащению и, кто пожелает, — акафист Иисусу Сладчайшему. После полуночи уже не едят и не пьют, ибо принято приступать к Таинству Причащения натощак. Утром прочитываются утренние молитвы и все последование ко Святому Причащению, кроме канона, прочитанного накануне.
Перед причащением необходима исповедь — вечером ли, или утром, перед литургией.
- Исповедь и причастие детей
- Причастие – радостная весть для плоти
- Какие бывают вечерние молитвы?
Стихиры (глас 2-й)
Высшую небес и чистшую светлостей
солнечных, избавльшую нас от клятвы, Владычицу мира
песньми почтим.
От многих моих грехов немощствует тело,
немощстует и душа моя; к Тебе прибегаю, Благодатней,
надеждо ненадежных, Ты ми помози.
Владычице и Мати Избавителя, приими
моление недостойных раб Твоих, да ходатайствуеши к
Рождшемуся от Тебе; Владычице мира, буди Ходатаица!
Поем прилежно Тебе песнь ныне, всепетой
Богородице, радостно: со Предтечею и всеми святыми моли,
Богородице, еже ущедрити ны.
Вся Ангелов воинства, Предтече
Господень, апостолов двоенадесятице, святи вси с
Богородицею, сотворите молитву, во еже спастися нам.
От клятвы — от проклятия. Ненадежных —
лишенных надежды, потерявших надежду. Помози — помоги.
Моли, Богородице, еже ущедрити ны — моли, Богородица,
(Бога) умилосердиться над нами. Двоенадесятице —
двенадцать (точнее было бы сказать — двенадцатерица, но
такого слова нет в словарях; кроме того, здесь
звательный падеж). Во еже — чтобы.
Молитвы ко Пресвятой Богородице
Цари́це моя́ преблага́я, наде́ждо моя́ Богоро́дице, прия́телище си́рых и стра́нных предста́тельнице, скорбя́щих ра́досте, оби́димых покрови́тельнице! Зри́ши мою́ беду́, зри́ши мою́ скорбь, помози́ ми я́ко не́мощну, окорми́ мя я́ко стра́нна. Оби́ду мою́ ве́си, разреши́ ту, я́ко во́лиши: я́ко не и́мам ины́я по́мощи ра́зве Тебе, ни ины́я предста́тельницы, ни благи́я уте́шительницы, то́кмо Тебе́, о Богома́ти, я́ко да сохрани́ши мя и покры́еши во ве́ки веко́в. Ами́нь.
К кому́ возопию́, Влады́чице? К кому́ прибе́гну в го́рести мое́й, а́ще не к Тебе, Цари́це Небе́сная? Кто плач мой и воздыха́ние мое прии́мет, а́ще не Ты, Пренепоро́чная, наде́ждо христиа́н и прибе́жище нам, гре́шным? Кто па́че Тебе́ в напа́стех защити́т? Услы́ши у́бо стена́ние мое́, и приклони́ у́хо Твое́ ко мне, Влады́чице Ма́ти Бо́га моего́, и не пре́зри мене́, тре́бующаго Твоея́ по́мощи, и не отри́ни мене́, гре́шнаго. Вразуми́ и научи́ мя, Цари́це Небе́сная; не отступи́ от мене́, раба́ Твоего́, Влады́чице, за ропта́ние мое́, но бу́ди мне Ма́ти и засту́пница. Вруча́ю себе́ ми́лостивому покро́ву Твоему́: приведи́ мя, гре́шнаго, к ти́хой и безмяте́жной жи́зни, да пла́чуся о гресе́х мои́х. К кому́ бо прибе́гну пови́нный аз, а́ще не к Тебе́, упова́нию и прибе́жищу гре́шных, наде́ждою на неизрече́нную ми́лость Твою́ и щедро́ты Твоя́ окриля́емь? О, Влады́чице Цари́це Небе́сная! Ты мне упова́ние и прибе́жище, покро́в и заступле́ние и по́мощь. Цари́це моя́ преблага́я и ско́рая засту́пнице! Покры́й Твои́м хода́тайством моя́ прегреше́ния, защити́ мене́ от враг ви́димых и неви́димых; умягчи́ сердца́ злых челове́к, возстаю́щих на мя. О, Ма́ти Го́спода моего́ Творца́! Ты еси́ ко́рень де́вства и неувяда́емый цвет чистоты́. О, Богороди́тельнице! Ты пода́ждь ми по́мощь немощству́ющему плотски́ми страстьми́ и боле́знующему се́рдцем, еди́но бо Твое́ и с Тобо́ю Твоего́ Сы́на и Бо́га на́шего и́мам заступле́ние; и Твои́м пречу́дным заступле́нием да изба́влюся от вся́кия беды́ и напа́сти, о Пренепоро́чная и Пресла́вная Бо́жия Ма́ти Мари́е. Те́мже со упова́нием глаго́лю и вопию́: ра́дуйся, благода́тная, ра́дуйся, обра́дованная; ра́дуйся, преблагослове́нная, Госпо́дь с Тобо́ю.
Досто́йно есть я́ко вои́стину блажи́ти Тя Богоро́дицу, Присноблаже́нную и Пренепоро́чную и Ма́терь Бо́га на́шего. Честне́йшую Херуви́м и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м, без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, су́щую Богоро́дицу Тя велича́ем. (Поклон)
Сла́ва, и ны́не:
Го́споди, поми́луй. (Трижды)
Го́споди, Иису́се Христе́, Сы́не Бо́жий, моли́твами Пречи́стыя Твоея́ Ма́тере, преподо́бных и богоно́сных оте́ц на́ших и всех святы́х поми́луй и спаси́ нас, я́ко Благ и Человеколю́бец. Ами́нь.
Просмотры(34)
Песнь 7
Ирмо́с: От Иудеи дошедше отроцы, в
Вавилоне иногдa, верою Троическою плaмень пещный попрaша,
поюще: отцев Боже, благословен еси.
Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас.
Наше спасение якоже восхотел еси, Спaсе,
устроити, во утробу Девыя вселился еси, Юже миру
предстaтельницу показал еси: отец наших Боже,
благословен еси.
Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас.
Волителя милости, Егоже родилa еси, Мaти
чистая, умоли избaвитися от прегрешений и душевных
скверн верою зовущим: отец наших Боже, благословен еси.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.
Сокровище спасения и Источник нетления,
Тя рождшую, и столп утверждения, и дверь покаяния,
зовущим показал еси: отец наших Боже, благословен еси.
И ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Телесныя слабости и душевныя недуги,
Богородительнице, любовию приступaющих к крову Твоему,
Дево, исцелити сподоби, Спaса Христа нам рождшая.
Песнь 6
Ирмо́с: Молитву пролию ко Господу, и
Тому возвещу печали моя, яко зол душа моя исполнися, и
живот мой аду приближися, и молюся яко Иона: от тли,
Боже, возведи мя.
Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас.
Смерти и тли яко спасл есть, Сам Ся
издaв смерти, тлением и смертию мое естество, ято
бывшее, Дево, моли Господа и Сына Твоего, врагов
злодействия мя избaвити.
Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас.
Предстaтельницу Тя живота вем и
хранительницу тверду, Дево, и напaстей решaщу молвы, и
налоги бесов отгоняющу; и молюся всегда, от тли страстей
моих избaвити мя.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.
Яко стену прибежища стяжaхом, и душ
всесовершенное спасение, и прострaнство в скорбех,
Отроковице, и просвещением Твоим присно рaдуемся: о,
Владычице, и ныне нас от страстей и бед спаси.
И ныне и присно и во веки веков. Аминь.
На одре ныне немощствуяй лежу, и несть
исцеления плоти моей: но, Бога и Спaса миру и Избaвителя
недугов рождшая, Тебе молюся, Благой: от тли недуг
возстaви мя.
Песнь 1
Ирмо́с: Во́ду проше́д я́ко су́шу, и еги́петскаго зла избежа́в, израильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Мно́гими содержи́м напа́стьми, к Тебе́ прибега́ю, спасе́ния иски́й: о, Ма́ти Сло́ва и Де́во, от тя́жких и лю́тых мя спаси́.
Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Страсте́й мя смуща́ют прило́зи, мно́гаго уны́ния испо́лнити мою́ ду́шу; умири́, Отрокови́це, тишино́ю Сы́на и Бо́га Твоего́, Всенепоро́чная.
Слава: Спа́са ро́ждшую Тя и Бо́га, молю́, Де́во, изба́витися ми лю́тых: к Тебе́ бо ны́не прибега́я, простира́ю и ду́шу и помышле́ние.
И ныне: Неду́гующа те́лом и душе́ю, посеще́ния Боже́ственнаго и промышле́ния от Тебе́ сподо́би, еди́на Богома́ти, я́ко блага́я, Блага́го же Роди́тельница.